De avertizare

De avertizare

Semnele de circulatie de avertizare sunt de cele mai multe ori sub forma unui triunghi, fondul fiind alb, iar marginile sunt incadrate cu ajutorul unei linii rosii. Sunt si indicatoare de avertizare care au alte culori si alte forme, asa cum sunt cele care au rolul de a atentiona soferii cu privire la o curba, la trecerea peste calea ferata sau semnele care ofera indicatii cu privire la distantele existente pana la prima iesire de pe autostrada. Aceste semne au rolul de a atentiona soferii in legatura cu pericolele care pot sa apara si sa ii determine sa respecte anumite reguli pe tronsonul de drum in care ele sunt amplasate.

Indicatoarele “Curbă la stânga”, “Curbă la dreapta”, “Curbă dublă sau succesiune de mai mult de două curbe, prima la dreapta/stânga” atenţionează şoferii cu privire la existenţa unor curbe în imediata apropiere, pe sensul de mers.

 

La întâlnirea oricărui indicator dintre cele menţionate anterior, şoferilor li se recomandă să circule cu o viteză redusă atunci când nu au vizibilitate. Legal, şoferii au voie să depăşească în curbele cu vizibilitate şi fără restricţii, însă se recomandă ca depăşirea să se facă după terminarea curbei. Totuşi, dacă vizibilitatea este sub 50 m, atunci depăşirea este interzisă.

 

Curbă la stânga

Curbă la dreapta

Curbă dublă sau o succesiune de mai mult de două curbe, prima la stânga

Curbă dublă sau o succesiune de mai mult de două curbe, prima la dreapta

Indicatoarele “Curbă deosebit de periculoasă” şi “Panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase” se montează înaintea unor porţiuni dificile de drum, în care urmează una sau mai multe curbe cu risc ridicat de producere a unui accident.

 

La întâlnirea lor, şoferii trebuie să reducă viteza de deplasare la sub 30 de km/h în localităţi, respectiv 50 km/h în afara localităţilor. De asemenea, efectuarea de manevre este interzisă în curbă.

 

 

Curbă deosebit de periculoasă

 

Panouri succesive pentru curbe deosebit de periculoase

Întâlnirea indicatoarelor “Coborâre periculoasă” şi “Urcare cu înclinare mare” impun adaptarea vitezei de deplasare, recomandarea principală fiind aceea de a păstra la coborâre aceeaşi treaptă de viteză care a fost folosită şi în urcare. De asemenea, trebuie făcută diferenţa între noţiunile de rampă şi pantă, întrucât ele au semnificaţii diferite: rampa semnifică doar porţiunea de urcare, iar panta e reprezentată doar de porţiunea de coborâre.

 

La întâlnirea oricăruia dintre cele două indicatoare, şoferii nu au voie să staţioneze, dar nu sunt restricţionaţi în ceea ce priveşte celelalte manevre precum mersul înapoi, depăşirea, oprirea sau întoarcerea. Totuşi, atunci când vârful de pantă este la mai puţin de 50 de metri, toate manevrele de mai sus devin interzise.

Coborâre periculoasă

Urcare periculoasă

Indicatoarele de drum îngustat, fie pe o parte, fie pe ambele părţi, interzic şoferilor să oprească (implicit, li se interzice şi să staţioneze pe carosabil, să întoarcă sau să meargă înapoi), dar nu interzic depăşirea sau deplasarea cu o anumită viteză.

 

Drum îngustat pe ambele părţi

Drum îngustat pe partea dreaptă

Drum îngustat pe partea stângă

Indicatoarele “Acostament periculos” şi “Ieşire spre un chei sau un mal abrupt” - avertizează şoferii cu privire la existenţa unui loc periculos în imediata apropiere. Şoferii sunt obligaţi să se deplaseze normal, cu atenţie şi nu au voie să întoarcă decât după ce soliditatea drumului permite acest lucru.

 

Acostament periculos

Ieşire spre un chei sau mal abrupt

Indicatoarele “Tunel” şi “Pod Mobil” - la întâlnirea acestor două indicatoare, precum şi în tuneluri, la deplasarea pe poduri sau pe sub ele, şoferii îşi pierd dreptul de a executa orice manevră. Se permite totuşi depăşirea, dar numai a motocicletelor, a căruţelor şi a oricăror altor vehicule nemotorizate, dar numai atunci când este vizibilitate mare, iar lăţimea drumului este de cel puţin 7 metri.

 

Tunel

Pod mobil

Indicatoarele “Drum alunecos” şi cele de presemnalizare a unei amenajări construite de administratorul drumului care permite întoarcerea maşinii - şoferilor li se recomandă să adapteze viteza de deplasare la condiţiile de drum, mai ales când acesta este alunecos.

 

Drum alunecos